Als vrouwelijke dienstverlener met een eigen geluid en de ambitie om je bedrijf te laten groeien, herken je dit misschien: je doet veel verschillende dingen die je leuk vindt, maar hoe zorg je ervoor dat al die losse onderdelen een samenhangend, sterk merk vormen?
Dit is een vraag die ik vaak krijg van ambitieuze ondernemers die met hun merk willen groeien in plezier, voldoening, droomklanten en meer omzet. In deze blog neem ik je mee in mijn proces en geef ik je praktische handvaten om jouw merk te versterken.
Je hoeft niet te kiezen: alles kan samengaan
“Hoe kan je nu goed zijn in alles?” is een vraag die ik regelmatig krijg. Mijn antwoord? Je hoeft niet te kiezen tussen de dingen die je leuk vindt – zolang je ze slim op elkaar afstemt. Toen ik mijn bedrijf begon, werkte ik aan zoveel losse diensten zoals grafisch ontwerp (trouwkaarten, CV’s ontwerpen of posters maken…). Maar inmiddels heb ik een team van negen getalenteerde mensen en werken we met vijf duidelijke fases die elkaar versterken binnen één richting; samen met onverstoorbare ondernemers met een eigen geluid een duurzaam merk bouwen waar niemand om heen kan.
De doordachte diensten:
- Strategy – De basis van een sterk merk begint met een strategie die past bij jouw karakter en doelen. Merkstrategie, aanbod, positionering.
- Visual – Dit gaat verder dan een logo; we bouwen een visuele identiteit die je merk versterkt en onderscheidend is.
- Imagery – Professionele fotografie die jouw merk tot leven brengt. Van foto en video tot styling.
- Identity – De plek waar alles samenkomt: jouw website, het hart van je merk. SEO copywriting included!
- Experience – Het doorvoeren van je merk in de kleinste details voor een onvergetelijke beleving.
Door deze fases volledig te laten overlopen, ontstaat een logisch en krachtig geheel.
Van chaos naar STRUCTUUR: wat hebben jouw diensten gemeen?
Het is een veelvoorkomend misverstand dat “veel doen” automatisch leidt tot chaos. In plaats daarvan kun je kijken naar de overeenkomsten tussen je diensten. Stel jezelf vragen als:
- Hebben mijn diensten hetzelfde einddoel voor het behalen van resultaat bij mijn klant?
- Zijn er overlappende processen of werkwijzen, lijkt er iets op elkaar?
- Hoe versterken mijn diensten elkaar of hoe kan ik ze aan elkaar koppelen in een logische volgorde?
Door dit te analyseren, kun je jouw verschillende activiteiten bundelen tot één sterk concept. Een voorbeeld: mijn goede vriendin en business buddy Kim is trouw- en rouwfotograaf; twee hele verschillende dingen. Toch hebben we deze diensten succesvol gecombineerd door haar visie centraal te stellen. Met de slogan: “Omdat beelden soms meer spreken dan de liefste woorden,” straalt ze nu een samenhangend merk uit.
Hoe mijn vijf fases jouw merk sterker maken
Bij Lisa Pouw volgen we deze strategie en zorgen we ervoor dat alles logisch in elkaar overloopt, ook al zijn het verschillende diensten. Ze horen bij elkaar! Zie dit als inspiratie voor jouw eigen diensten.
- Strategie als fundament: elke samenwerking starten we met een strategische deep dive. Zonder dit kom je niet verder dan “nutteloze” visuele keuzes. Positionering, merkstrategie, bedrijfsnamen en jouw aanbod (hint als je hulp nodig hebt! ;))
- Visuele identiteit op maat: In deze fase bouwen we je merk verder op door middel van een branding die jouw karakter weerspiegelt.
- Beeldmateriaal dat aanzet tot actie: Geen clichéfoto’s met koffie en een laptop, maar beelden die jouw verhaal vertellen. Van foto tot video, we denken in iedere fase mee.
- Een op maat website: We maken jouw merk compleet door middel van een op maat website waar alles vanuit jouw brand samenkomt.
- De ultieme ervaring: In de laatste fase voeren we jouw merk tot in de puntjes door; drukwerk, online trainingen, brochures en auto bestickeringen… je kunt het zo gek niet bedenken!
Jouw merk, jouw kracht
Ben je klaar om van jouw diverse diensten en duizenden creatieve ideeën, één sterk merk te maken? Neem dan eens de tijd om je aanbod kritisch te bekijken. Wat zijn de strakke lijntjes die je kunt trekken? Welke overeenkomsten zie je? En hoe kun je dit vertalen naar een merk dat impact maakt en je droomklanten aantrekt?
Mocht je hierop vastlopen, stuur me gerust een berichtje via Instagram of LinkedIn. Of plan via deze knop direct jouw kennismaking in. Samen kunnen we kijken hoe jouw bedrijf een onderscheidend, duurzaam en krachtig merk kan worden – waarbij jouw geluid en karakter wordt vertaald naar een merk waar niemand meer om heen kan.